Konspiracy theory, vagy tényleg kell új olaj

concept_fb.png

Persze hogy kell, és ez csak egy clickbait cím, úgyhogy bocs. Szóval újdonságokra éhezünk az autóiparban a motortechnológiákat illetően, amit rendesen meg is kapunk. Ha elmúsz húsz és elmúlsz negyven, visszaemlékezhetsz szépen és csendben, hogy eddig nem volt kis köbcentis turbó (pláne benzines), dugóban akár 10 másodpercenként leálló/induló motor, hiperecogreensuperclean kipufogás, meg a DPF. Most meg van. Na a motorolajtól se várd, hogy a régi 10W-40 ezeket kiszolgálja. Nem szolgálja ki. Még pedig így...

Bárki könnyen elképzelheti, hogy ha valami feleakkora, de ugyanekkora a teljesítménye, akkor kb kétszer akkora igénybevételnek van kitéve a belseje. Persze csökkent valamennyit a hulladékhő, mert optimalizálták az égést, és nem pörgetik az egekbe a motorokat, hanem inkább tesznek rá egy kis turbót, hogy a mindennap használt tartományokban nyomatékosabb legyen. De akkor is.

Ebből már könnyen érthető, miért kiemelkedően fontos a megfelelő motorolaj, és mennyire nem működnek már a húsz évvel ezelőtti reflexek, hogy tegyünk bele vastagabbat oszt jó lesz.

Ez óriási kihívás az olajgyártóknak, és folyamatosan fejlesztik az olajokat, mégha a nevük nem is változik, a beltartalom rengeteget. Ha most az lenne a flakonban, mint húsz-harminc éve, a motor a soron következő olajcserét se élné meg.

Egy ilyen, továbbfejlesztett olaj a Castrol Edge is. Itt a mérnököknek a fő kihívást az okozta, hogy az olajoknak minden eddiginél erősebbeknek kell lenniük. Minden motorfordulat alkalmával intenzív súrlódási pontok keletkeznek a motor kritikus részein, amik mindösszesen néhány ezredmásodpercig tartanak, majd ciklikusan ismétlődnek, minden egyes főtengelyfordulattal ,percenkét 900-3000 alkalommal, ha nem üvegeled. Ezek a súrlódási pontok, ha nem megfelelő körülöttük a kenés, együttesen akár 10%-kal is ronthatják a teljesítményt. És extrém módon amortizálják a motort, mint ahogy fent olvashattad.

A motorteljesítményt csökkentő, és nagy kopást okozó súrlódás leküzdése érdekében kifejlesztették a Fluid Titanium technológiával készülő Castrol EDGE-et, amely megváltoztatja szerkezetét, hogy extrém nyomás alatt még ellenállóbb legyen. Feladata, hogy távol tartsa egymástól a fém alkatrészeket és csökkentse a súrlódást. A terhelés alatt jobban teljesítő, Fluid TITANIUM technológiával készült Castrol EDGE szerkezete átalakul, és jelentősen csökkenti a súrlódást.

Milyen autókba való?

0W20-tól 5W40-ig terjedő viszkozitással rendelkeznek, tehát ha a gépkönyvben ilyen találsz, az jó. Van belőle a Supercar verzió, ami 10W60-as viszkozitású.

Tudja a legújabb Merci, GM, Volkswagen szabványokat. Tehát a Catrol Edge jó mind a GM dexos2, GM LL-A-025, GM LL-A-025/B-02,5 GM LL-B-025, MB 229.31, MB 229.51, VW 502.00/505.00, VW 505.01 szabványokat igénylő modern autók bármelyikéhez.

Mielőtt eladudnál: ezek a kétezer tízes évek autóinak szabványai, annak is inkább a második fele, Euro-5-6, üzemanyaghatékonyság, közvetlen befecskendezés, start-stop elektronikák, hengerlekapcsolás és hasonló tudásszinten lévő járművek ajánlott olaja. Ide a képre csak a legfrissebb, tehát a legszigorúbb szabványokat válogattam ki. Eléggé beszédes. Az MB 229.51 szabványa a legtöbbet követeli a motorolajtól, aminek a Castrol Edge C3 tökéletesen eleget tud tenni.

Magyarán ezzel nem nyúlsz mellé.